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천주교[天主敎] 로마 가톨릭교, Roman Catholicism

好學 2009. 6. 20. 23:32

 

천주교[天主敎] 로마 가톨릭교, Roman Catholicism


서론 

As both its critics and its champions would probably agree, Roman Catholicism has been the decisive spiritual force in the history of Western civilization. There are more Roman Catholics in the world than there are believers of any other religious tradition--not merely more Roman Catholics than all other Christians combined, but more Roman Catholics than all Muslims or Buddhists or Hindus. The papacy is the oldest continuing absolute monarchy in the world. To millions the pope is the infallible interpreter of divine revelation and the vicar of Christ; to others he is the fulfillment of the biblical prophecies about the coming of the Antichrist.

천주교[天主敎], 로마 가톨릭교, Roman Catholicism은 그리스도교의 3대 주요교과 가운데 하나이다.

로마 가톨릭 교회는 비판자나 옹호자 모두가 동의하는 바와 같이 서양 문명사에서 결정적인 정신적인 힘이 되어왔다. 전세계 로마 가톨릭 신자는 다른 모든 그리스도교 교파의 신자를 합한 것보다 많을 뿐 아니라 이슬람교도나 힌두교도 혹은 불교도보다 더 많다. 교황제는 지구상에서 가장 오래전부터 지속되어오는 절대군주제이다. 많은 사람은 교황을 신적 계시에 대한 절대무류(絶對無謬)의 해석자이며 또한 그리스도의 대리자로 믿고 있다. 반면에 어떤 사람들은 교황을 말세가 되면 출현할 것이라고 성서가 예언한 적(敵)그리스도로 간주하기도 한다.

 

 

These incontestable statistical and historical facts suggest that some understanding of Roman Catholicism--its history, its institutional structures, its beliefs and practices, and its place in the world--is an indispensable component of cultural literacy, regardless of how one  may individually answer the ultimate questions of life and death and faith. Without a grasp of what Roman Catholicism stands for, it is difficult to make political sense of the settlement of the Germanic tribes in Europe at the end of the Roman Empire, or intellectual sense of Thomas Aquinas, or literary sense of The Divine Comedy of Dante Alighieri, or artistic sense of the Gothic cathedrals, or musical sense of many of the compositions of Haydn or Mozart.

이러한 피할수 없는 통계적·역사적 사실들은 로마 카톨릭-- 역사와 제도, 신앙과 예배, 세계내의 위치 등--에 대한 어느 정도의 이해는, 삶과 죽음 및 신앙에 대한 궁극적인 질문에 개인적으로 답하는 것과 상관없이, 문화에 대한 지식을 얻기 위해서도 필수불가결한 요소임을 암시해준다. 로마 카톨릭이 대변하는 것에 대한 이해가 없다면, 로마 제국의 말기에 유럽의 게르만 민족의 정착의 정치적 의미 또는, 토마스 아퀴나스의 지성적인 의미, 또는 단테의 [신곡]의 문학적 의미, 또는 고딕 풍의 성당들의 예술적 의미, 또는 하이든이나 모짜르트의 많은 작품들의 음악적 의미를 이해하기 힘들 것이다. 

 

 


At one  level, of course, the interpretation of Roman Catholicism is closely related to the interpretation of Christianity as such. For by its own reading of history, Roman Catholicism began with the very beginnings of the Christian movement. An essential component of the definition of any one  of the other branches of Christendom, moreover, is the examination of its relation to Roman Catholicism: How did Eastern Orthodoxy and Roman Catholicism come into schism? Was the break between the Church of England and Rome inevitable? Conversely, such questions are essential to the definition of Roman Catholicism itself, even to a definition that adheres strictly to the official view, according to which the Roman Catholic Church has maintained an unbroken continuity since the days of the Apostles, while all other denominations, from the ancient Copts to the latest storefront church, are deviations from it.

물론, 일단계로, 로마 카톨릭의 해석은 그에 상응하는 기독교의 해석과 긴밀히 연결되어 있다. 왜냐하면, 그 자체의 역사를 읽음으로써, 로마 카톨릭이 기독교 운동의 바로 창립에서부터 시작되었기 때문이다. 더욱이 다른 여러 그리스도교 종파 중 어느 한 종파를 명확히 이해하기 위해서는 필수적으로 그 종파와 로마 가톨릭 교회의 관계를 고찰해보아야 한다. 그 예로 동방정교회와 로마 가톨릭 교회는 왜 분열되었는가, 영국 성공회와 로마 가톨릭 교회의 분열은 불가피했는가 등을 들 수 있다. 반대로 이러한 질문은 로마 가톨릭 교회 자체를 정의하기 위해서도 필요하고, 로마 가톨릭 교회가 사도시대부터 끊임없이 이어져 내려왔는 데 반해, 옛날 이집트의 콥트 교회로부터 오늘날 상가에 세워진 교회에 이르기까지 모든 종파를 로마 가톨릭 교회에서 이탈한 것이라고 보는 가톨릭 교회의 공식적인 견해를 정의하는 데도 필요하다.

 

 


Like any intricate and ancient phenomenon, Roman Catholicism can be described and interpreted from a variety of perspectives and by one  or more of several methodologies. Thus the Roman Catholic Church is itself a complex institution, for which the usual diagram of a pyramid, extending from the pope at the apex to the believers in the pew, is vastly oversimplified; within that institution, moreover, sacred congregations, archdioceses and dioceses, provinces, religious orders and societies, seminaries and colleges, parishes and confraternities, and countless other institutions all invite the social scientist to the consideration of power relations, leadership roles, social dynamics, and other sociological connections that it uniquely represents. As a world religion among world religions, Roman Catholicism in its belief and practice manifests, somewhere within the range of its multicoloured life, some of the features of every religion of the human race; thus onl y the methodology of comparative religion can encompass them all. Furthermore, because of the normative role of Scholasticism in the formulation of Roman Catholic dogma, a philosophical analysis of its system of doctrine is indispensable even for grasping its theological vocabulary. Nevertheless, the historical method is especially appropriate to this task, not onl y because two millennia of history are represented in the Roman Catholic Church, but because the heart of its understanding of itself is the hypothesis of continuity and because the centre of its definition of authority is the embodiment of divine truth in that historical continuity.

다른 어떤 미묘하고 오래묵은 현상들과 마찬가지로, 로마 가톨릭 교회는 다양한 시각과 여러 방법론을 통해서만 그것에 대한 정의가 가능하다. 그리하여, 로마 가톨릭 교회는 그 자체가 복합적인 체제이지만, 맨 꼭대기의 교황으로부터 저변의 신자들에 이르기까지 통상적인 피라미드 도형으로 지나치게 단순화되기도 한다; 이 체제 안에서는  성성(聖省), 대주교구와 주교구, 관구, 수도회, 신학교와 대학, 본당(本堂)과 신심단체 및 기타 무수히 많은 기관이 있는데, 이것들은 가톨릭 교회 지도자의 역할, 사회적 역학(力學), 그밖에 가톨릭 교회가 독특하게 대표하는 여러 사회적 관계에서 사회학자들의 지대한 관심사가 되고 있다. 세계 종교로서의 로마 가톨릭 교회는 신앙과 예배의 다양한 생활영역에서 인류의 모든 종교가 갖고 있는 특징을 갖고 있다. 따라서 이 모든 것들을 포괄적으로 다루기 위해서는 비교종교학적 방법론이 요구된다. 뿐만 아니라, 로마 카톨릭 신조의 형성에 있어서 학풍의 규범적 역할로 인하여, 심지어는 그 신학적 어휘를 이해함에 있어서도, 교리 체계에 대한 철학적인 분석이 필수적이다. 그럼에도 불구하고, 이 작업에 있어서는, 역사적 방법이 특별히 적절하며, 이는 로마 카톨릭 교회에 2 천년의 역사가 내포되어 있을 뿐만 아니라, 그 자체에 대한 이해의 심장부에는 계속성의 가설이 존재하며, 권위의 정의의 중심에는 이러한 역사적 영속성에 포함된 신적인 진리가 드러나기 때문이다.

 

 


The history of the early church during the first three centuries of its existence is recounted at greater length in the article CHRISTIANITY , and its general outlines must be presupposed here. The present article concentrates on identifying those historical forces that worked to transform the primitive Christian movement into a church that was recognizably "catholic," namely, a church that had begun to possess identifiable norms of doctrine and life, fixed structures of church authority, and, at least in principle, a universality (which is what "catholic" meant) that extended to all of humanity.

처음 3세기 동안의 초기 교회사는 '그리스도교'항목에서 상술(詳述)했기에, 여기서는 일반적인 개요만 다루기로 한다. 이 글은 초기 그리스도교 운동이 보편적 교회, 즉 동일한 교리와 규범, 확고한 교권구조, 모든 인류를 포괄하는 보편성('가톨릭'이라는 말은 바로 이것을 뜻함)을 갖기 시작한 교회로 전환하도록 작용한 역사적 힘을 규명하는 데 초점을 맞추기로 한다.


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