好學의 神學/[世界信仰人]

[聖 테레사 수녀]Teresa de Cepeda y Ahumada

好學 2009. 5. 12. 14:21

 

 

Teresa de Cepeda y Ahumada [테레사]

 

Teresa OF ÁVILA, SAINT, also called SAINT TERESA OF JESUS, original name TERESA DE CEPEDA Y AHUMADA (b. March 28, 1515, Ávila, Spain--d. Oct. 4, 1582, Alba de Tormes; canonized 1622; feast day October 15), Spanish nun, one of the great mystics and religious women of the Roman Catholic church, and author of spiritual classics. She was the originator of the Carmelite Reform, which restored and emphasized the austerity and contemplative character of primitive Carmelite life. St. Teresa was elevated to doctor of the church in 1970 by Pope Paul VI, the first woman to be so honoured.

테레사 (Saint Teresa of Ávila). 예수의 성 테레사(Saint Teresa of Jesus)라고도 함. 본명은 Teresa de Cepeda y Ahumada. 1515. 3. 28 스페인 아빌라~1582. 10. 4 알바데토르메스. 1622년 성인으로 추증되었으며, 축일은 10월 15일. 스페인의 수녀. 로마 가톨릭의 대표적인 신비주의자 가운데 하나로서, 고전적인 신앙서적을 썼으며, 원시 카르멜회의 엄격하고 명상적인 성격을 강조하고 되살린 '카르멜회 개혁'을 시작한 인물이다. 1970년 교황 파울루스 6세에게서 여성으로는 최초로 교회박사라는 칭호를 받았다.

 

Her mother died in 1529, and, despite her father's opposition, Teresa entered, probably in 1535, the Carmelite Convent of the Incarnation at Ávila. Within two years her health collapsed, and she was an invalid for three years, during which time she developed a love for mental prayer. After her recovery, however, she stopped praying. She continued for 15 years in a state divided between a worldly and a divine spirit, until, in 1555, she underwent a religious awakening.

In 1558 Teresa began to consider the restoration of Carmelite life to its original observance of austerity, which had relaxed in the 14th and 15th centuries. Her reform required utter withdrawal so that the nuns could meditate on divine law and, through a prayerful life of penance, exercise what she termed "our vocation of reparation" for the sins of mankind. In 1562, with Pope Pius IV's authorization, she opened the first convent (St. Joseph's) of the Carmelite Reform. A storm of hostility came from municipal and religious personages, especially because the convent existed without endowment, but she staunchly insisted on poverty and subsistence only through public alms.

1529년 어머니를 여읜 뒤 아마 1535년에 아버지의 반대를 무릅쓰고 아빌라에 있는 카르멜회 강생수녀원에 들어갔다. 그러나 2년이 채 못 되어 건강을 잃고 3년 동안 무력하게 지냈으며, 이 기간 동안 마음으로 드리는 기도를 좋아하게 되었으나, 건강을 되찾게 되자 기도생활을 중단했다. 그뒤 15년 동안 세상과 신앙 사이에서 방황하다가 1555년 마침내 신앙의 눈을 뜨게 되었다.

1558년에 14, 15세기에 해이해진 카르멜회 수도원 생활을 원래의 엄격한 생활로 회복하려고 결심했다. 개혁을 하기 위해 수녀들과 함께 철저한 은둔생활을 했으며, 이로써 하느님의 율법을 명상할 수 있었고, 고행의 기도생활을 통해(본인의 말을 빌자면) 인류의 죄를 '보상하기 위한 사명'을 수행했다. 1562년 교황 피우스 4세의 승인을 받아 '성 요셉 수녀원'이라는 이름으로 최초의 카르멜회 개혁 수녀원을 열었다. 이 수녀회는 기부금을 받지 않고 운영하는 등의 몇몇 이유로 세속 관리들과 성직자들에게 심한 반발을 받았으나, 청빈과 오직 대중이 제공하는 구호품만 가지고 살 것을 엄격히 고집했다.

 

John Baptist Rossi, the Carmelite prior general from Rome, went to Ávila in 1567 and approved the reform, directing Teresa to found more convents and to establish monasteries. In the same year, while at Medina del Campo, Spain, she met a young Carmelite priest, Juan de Yepes (later St. John of the Cross, the poet and mystic), who she realized could initiate the Carmelite Reform for men. A year later Juan opened the first monastery of the Primitive Rule at Duruelo, Spain.

1567년 카르멜회 총장 J. B. 로시는 로마에서 아빌라로 와서 이들이 벌이고 있는 개혁을 승인하고, 테레사에게 더 많은 수녀원과 수도원들을 세우라고 지시했다. 같은 해 테레사는 스페인 메디나 델 캄포에 있는 동안 젊은 카르멜회 사제 후안 데 예페스(시인이자 신비주의자로서, 훗날 십자가의 성 요한네스라고 부름)를 만났는데, 그가 남자들을 대상으로 한 '카르멜회 개혁'을 시작할 만한 능력을 갖추었다고 보았다. 1년 뒤 후안은 스페인 두루엘로에 최초로 '원시 규율 수도원'을 열었다.

 

Despite frail health and great difficulties, she spent the rest of her life establishing and nurturing 16 more convents throughout Spain. In 1575, while she was at the Seville convent, a jurisdictional dispute erupted between the friars of the restored Primitive Rule, known as the Discalced (or "Unshod") Carmelites, and the observants of the Mitigated Rule, the Calced (or "Shod") Carmelites. Although she had foreseen the trouble and endeavoured to prevent it, her attempts failed. The Carmelite general, to whom she had been misrepresented, ordered her to retire to a convent in Castile and to cease founding additional convents; Juan was subsequently imprisoned at Toledo in 1577. (see also Index: Discalced Carmelite Father)

In 1579, largely through the efforts of King Philip II of Spain, who knew and admired Teresa, a solution was effected whereby the Carmelites of the Primitive Rule were given independent jurisdiction, confirmed in 1580 by a rescript of Pope Gregory XIII. Teresa, broken in health, was then directed to resume the reform. In journeys that covered hundreds of miles, she made exhausting missions and was fatally stricken en route to Ávila from Burgos.

테레사는 몸이 허약한데다 많은 어려움을 겪으면서도 스페인 전역에 16개 이상의 수녀원을 세우고 돌보면서 여생을 보냈다. 1575년 세비야 수도원에 있을 때 '맨발의 카르멜회'로 부르는 '원시규율파' 탁발수사들과 '신발을 신은 카르멜회'라고도 불리는 '완화된 규율파' 수사들 사이에 관할권 분쟁이 일어났다. 테레사는 이러한 분쟁을 예견하고 그것을 막으려고 노력했으나 성과를 거두지 못했고, 카르멜회 총장에게 오해를 산 결과 더이상 수녀원을 세우지 말고 카스티야에 있는 수녀원에서 은거하라는 명령을 받았다. 후안도 1577년 톨레도에서 투옥되었다.

1579년 테레사를 이해하고 존경한 스페인 왕 펠리페 2세의 노력으로 마련된 해결책에 따라 카르멜회 '원시규율파'는 독립된 영역을 할당받았고, 1580년 교황 그레고리우스 13세의 칙령으로 승인을 받았다. 그뒤 테레사는 건강이 악화된 상태에서 개혁사역을 다시 시작하라는 지시를 받고 수백㎞ 이상을 다니면서 혼신의 힘을 기울여 일하다가 부르고스에서 아빌라로 가는 도중에 죽었다.

 

Teresa's ascetic doctrine has been accepted as the classical exposition of the contemplative life, and her spiritual writings are among the most widely read. Her Life of the Mother Teresa of Jesus (1611) is autobiographical; the Book of the Foundations (1610) describes the establishment of her convents. Her writings on the progress of the Christian soul toward God are recognized masterpieces: The Way of Perfection (1583), The Interior Castle (1588), Spiritual Relations, Exclamations of the Soul to God (1588), and Conceptions on the Love of God. Of her poems, 31 are extant; of her letters, 458.

테레사의 금욕주의 교리는 명상생활에 대한 고전적인 해석으로 인정받아왔으며, 영적인 저서들은 매우 널리 읽혔다.

〈예수의 수녀 테레사의 생애 Life of the Mother Teresa of Jesus〉(1611)는 자서전이며 〈수도원 설립에 관한 책 Book of the Foundations〉(1610)은 수녀원들을 설립하게 된 경위를 기록한 것이다.

그리스도인의 영혼이 하느님을 향해 발전하는 것에 관한 다음 저서들은 걸작으로 꼽히는데,

〈완전의 길 The Way of Perfection〉(1583)·〈내면의 성(城) The Interior Castle〉(1588)·

〈영적 관계, 하느님을 향한 영혼의 외침 Spiritual Relation, Exclamations of the Soul to God〉(1588)·

〈하느님 사랑에 대한 개념 Conceptions on the Love of God〉(1588) 등이 그것이다.

현존하는 작품은 시(詩) 31편과 편지 458편이다.